Un drame est-il encore possible après 1945 ? Article - 2007

Jeanyves Guérin

Revue d’Histoire du Théâtre, 2007, pp. 221-238. ISSN 1291-2530

Après avoir été le troisième genre, le drame était supposé s’être fondu dans le genre théâtral comme s’il avait été le maillon faible d’un système à bout de souffle. Après 1945, seuls les drames romantiques longtemps fossilisés et "Lorenzaccio" doivent à Jean Vilar d’échapper au redéploiement du canon. On étudie ici quelques cas : Sartre, Camus, Cocteau, Anouilh et, plus modernes, Claudel et Ionesco.

Drama was first viewed as the third genre, then it was said to have dissolved into the theatrical genre as if it had been the weak link in a system which had been exhausted itself. After 1945, only Victor Hugo’s own dramas and "Lorenzaccio" thanks to Jean Vilar could escape the reshuffling of the canon. A few playwrights gave a new lease of life to the old drama, whether historical or not. Among them are Sartre, Camus, Cocteau and Anouilh, and more modern authors such as Claudel and Ionesco.

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