Research in ESP teaching and learning in French higher education : developing the construct of ESP didactics [La recherche sur l’enseignement-apprentissage de l’anglais de spécialité (ASP) en France : pour une didactique de l’ASP] Article - 2016

Cédric Sarré, Shona Whyte

Cédric Sarré, Shona Whyte, « Research in ESP teaching and learning in French higher education : developing the construct of ESP didactics [La recherche sur l’enseignement-apprentissage de l’anglais de spécialité (ASP) en France : pour une didactique de l’ASP]  », ASp - La revue du GERAS, numéro spécial Concepts and Frameworks in English for Specific Purposes, 2016, pp. 139-164. ISSN 2108-6354. 〈http://asp.revues.org/4834〉

This paper tackles the question of research on the teaching and learning of English for Specific Purposes (ESP) in France and presents the initial stages of work on the development of a theoretical framework which is specific to this field of research. It examines arguments for the development of a concept of ESP didactics and the framework underpinning research in the teaching and learning of ESP. It considers links between this concept and the didactics of languages and of English, on the one hand, and ESP research on the other. To this end, the paper begins with an analysis of different interpretations of key concepts in language teaching and learning, then provides an overview of language education in French higher education, with particular attention to ESP teaching and learning. Research in ESP teaching is then examined with reference to the new GERAS special interest group DidASP, in order to both highlight the range of contexts and approaches investigated, and identify common themes and issues.

Cet article aborde la question de la recherche sur l’enseignement-apprentissage de l’anglais de spécialité (ASP) en France et présente les premières étapes d’un travail sur le développement d’un cadrage théorique spécifique à ce champ de recherche. Nous nous interrogeons ainsi sur la pertinence du développement du concept de didactique de l’ASP, cadre théorique spécifique à la recherche sur l’enseignement-apprentissage de l’ASP, et sur ses liens avec la didactique des langues et de l’anglais, d’une part, et avec la recherche en ASP, d’autre part. Nous proposons une analyse des différentes acceptions des concepts clés relatifs à l’enseignement-apprentissage des langues, avant de dresser un panorama de l’enseignement-apprentissage des langues dans l’enseignement supérieur français, et de l’ASP en particulier. La recherche est ensuite abordée à travers l’analyse des travaux présentés au sein du Groupe de travail Didactique et ASP du GERAS, analyse qui nous permet de souligner la variété des contextes et des approches, et d’identifier un certain nombre de thématiques et de préoccupations communes.

Voir la notice complète sur HAL

Actualités