Focusing on the famous description of the gargoyle of the Weatherbury Church in Far from the Madding Crowd, chapter 46, this paper looks into the possible, yet little acknowledged, sources of Hardy’s treatment of the gothic and the grotesque—notably in relation with John Ruskin’s developments on the subject in The Seven Lamps of Architecture (1849) and The Stones of Venice (1851-53). From there it goes on to show that the awful distorted grin of the gargoyle is far more than a merely decorative motif : on the contrary it is used throughout Hardy’s novels to subtend a reflexion on cosmic indifference and the irony of Fate — since Fate is consistently shown as laughing sardonically upon men’s decisions and troubles.
Cet article prend pour point de départ la célèbre description de la gargouille de l’église de Weatherbury, au chapitre 46 de Far from the Madding Crowd, pour proposer un rapprochement entre le traitement du style gothique et de ses motifs grotesques chez Hardy, et les développements de John Ruskin sur le sujet. Le sourire atroce et déformé de la gargouille se révèle cependant être bien plus qu’un simple motif décoratif : il est la base d’une réflexion cohérente sur l’indifférence du cosmos et la cruauté du Destin—un Destin dont les sentences résonnent dans les romans de Hardy sous la forme presque systématique d’un ricanement sardonique.